2018. január 20., szombat

6 módszer a szorongás oldására a művészetterápia segítségével

szorongás oldás

Mindannyian átélünk szorongást, csak különböző mértékben. A szorongás lehet mindennapjaink része, de az is lehet, hogy csak bizonyos "nehéz" helyzetekben bukkan föl. Minden esetben jól jön, ha rendelkezünk olyan megküzdési stratégiával, mely segíti a szorongás oldását, ill. a nehéz érzések kifejezését.


A művészetterápia nem az egyedüli, de egy lehetséges eszköz a sok közül.

"Kutatások szerint az érzelmek kreatív kifejezésének képessége fordítottan arányos a pszichoszomatikus zavarok kialakulására való hajlammal."1

Az érzések elnyomása táplálja a szorongást, az önkifejezés és önszeretet csillapítja a szorongást.

A szorongás sokszor az elme által generált "fedő" érzés, mely arra szolgál, hogy kitakarja a mélyben levő nehéz érzéseket, melyekkel félünk szembenézni. A szorongás mögött bújnak meg azok a rejtett belső konfliktusok, amelyek érzelmi fájdalmunkat generálják.

A szorongás sokszor egyfajta ellenállás,  félelem, hogy kifejezzük, vagy akár magunknak is beismerjük saját érzéseinket, melyek lehetnek rossz, de akár jó érzések is.

Sokszor a külvilágnak való megfelelési vágy miatt nehéz megmutatni saját magunkat. Olyan gondolatokkal küzdhetünk például: "Valami baj van velem, talán ezért nem érzem, hogy szeretnek és támogatnak." Lehetnek olyan mélyen elnyomott érzéseink is, pl. félelem, harag, szomorúság, melyek tulajdonképpen a múltban tartanak fogva bennünket.


6 Módszer a szorongás oldására


1. Vállaljuk önmagunkat, az érzéseinket, megtanuljuk azokat kifejezni, elfogadni. Akár azokat az érzéseinket is, melyek nem illeszkednek  a társadalom, családunk  elvárásaihoz. Ha szorongást tapasztalunk, elkezdhetjük keresni azokat az érzelmeket, vágyakat, melyek az ún. "felettes én" elvárásaihoz igazodnak.

2. Engedélyt adjunk magunknak és megtanuljuk kifejezni pszichénk rejtettebb, sokszor elnyomott, elutasított tartalmait is. Mindebben nagy segítséget jelenthet érzelmeink kreatív kifejezése, melyre a művészetterápia is egy  lehetőséget ad.

3. A művészetterápia segítséget nyújt abban, hogy megtanuljuk érzelmi fájdalmunknak formát adni, azt kreatív módon kifejezni.  Sokszor a képek mellett a kreatív írás is segítséget jelent.  Az írás a bal oldali agyi funkciókat serkenti munkára, a képek létrehozása pedig a jobboldali agyféltekét, az intuíciót és a szimbólumok világát vonja be a kifejezés folyamatába.
A spontán írás és művészi kifejezés segíti az érzelemkifejezést, sőt lehet a  szorongás oldásának katartikus formája. Felfedheti a gondolkodás azon mintáit is, amelyek újrateremtik a szorongást.

4. Jelenben levés. Az alkotás kicsit olyan, mint a meditáció,  vagy a mindfulness. Segít a jelenben lenni, mely önmagában oldja a szorongást. A kreatív tevékenységbe bele tudunk merülni, segíti, hogy elcsendesedjünk, figyelmünket összpontosítsuk. Létrejön egy belső tér, ahol új megoldások "bukkanhatnak" fel a tudattalan elméből. Átélhetjük, hogy nem kell megfelelni semminek, illetve találkozhatunk saját eredetiségünkkel is.


5. Csoportban alkotva átélhetjük a csoport megtartó erejét, azt is, hogy problémánkkal nem vagyunk egyedül, illetve hogy lényünk kapcsolódik a spirituális intelligenciához, melyből mindannyian erőt meríthetünk.


6. Saját színező
Napjainkban igen elterjedtek a színező könyvek, biztosan mindenki találkozott már velük.
Ezek a füzetek, egyszerű, vagy bonyolultabb rajzok kiszínezése is nyújt örömöt, illetve lehetőséget az elmerülésre, a jelen megélésére, egyfajta meditatív állapotba kerülésre.

Mi azonban hiszünk abban, hogy mindenkinek van saját színezője, saját vonala, formája, ami egyszeri és megismételhetetlen. Jobban hiszünk az önkifejezés erejében és a minden emberben meglévő alkotó erőben. Az önkifejezés nem csupán mindfull állapothoz, hanem izgalmas, akár katartikus, öngyógyító élményekhez is segíthet minket.

Hogy melyik technikát választjuk az rajtunk áll. Van, akinek a mindfulness való,  más könnyebben le tudja csendesíteni magát, ha valamilyen aktív tevéknységbe feledkezik. Megint más akkor tud megnyugodni, ha kifejezi érzéseit és támogatást kap mástól, vagy másoktól. természetesen a természetben való kirándulás és a sport, az aktív testmozgás is sokat tud lendíteni állapotunkon.
Legjobb talán, ha többet is kipróbálunk, de az is fontos, hogy a próba ne pár napig tartson, mert pár napa alatt nem lehet lényeges eredményt elérni.
Sokszor bizony több módszer együttes alkalmazása hoz sikert.


Szeretnél még több tippet?
Töltsd le ingyenes alkotós művészetterápiás ebookunkat!
Katt a képre!




Források:

1. Kőváry Zoltán: Pszichológiai érdekességek a kreativitásról
http://upszi.hu/cikk/pszichologiai_erdekessegek_a_kreativitasrol
Berry D.S. · Pennebaker J.W. : Nonverbal and Verbal Emotional Expression and Health
https://www.karger.com/Article/Abstract/288640

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...