2014. március 8., szombat

Művészetterápia gyermekekkel történő munkában:


A mozgás a legalapvetőbb és legkorábbi módja a kapcsolatteremtésnek, egyáltalán az életnek.  

Mozgásban és testben nagyon sok információ raktározódik, nagyon nagy jelentőséggel bír, amit mi sem mutat jobban, minthogy a legtöbb tünet, amivel a gyermek (vagy felnőtt) a terápiába érkezik, szintén testben nyilvánul meg.

Ha a gyermek mozgásos szinten kifejezheti magát, olyan alapélményben van része, mely nagyban hozzájárulhat testi-lelki jóllétéhez.  A festés, rajzolás és játék már egy érettebb, de ugyanolyan természetes kifejezésmódja a gyermeknek, mint a mozgás.

A rajzokban, játékokban megjelenő szimbólumok fontos támpontot jelentenek a gyermeklélek megértéséhez, a játékban lejátszott érzések, történtek pedig korrekciós, terápiás hatással bírnak.

A művészetterápiás folyamat során a gyermeknek lehetősége van arra, hogy egy biztonságos térben, a számára legmegfelelőbb kifejezésmódok segítségével (tánc, festés, rajz, kollázs stb.) kifejezze szorongásait, belső konfliktusait.

Az alkotó tevékenység lehetőséget nyújt a megterhelő élmények feszültségeinek levezetésére, az élmény más szinten való megfogalmazására. Maga az alkotó folyamat már önmagában is személyiség-, és kreativitásfejlesztő hatású.

A gyermekterápia célja, hogy egy elfogadó, biztonságos kapcsolatban a gyerekeket foglalkoztató érzések megértésre, elfogadásra, kifejezésre találjanak.

info@tancter.hu

Hogyan hat?
Azáltal, hogy az alkotó folyamatokat megindítjuk és tápláljuk, a gyermek megerősödik, önbizalomra tesz szert. Az alkotó tevékenység lehetőséget nyújt a megterhelő élmények feszültségeinek levezetésére, azok más szinten való megfogalmazására.
A szabad, belülről fakadó táncnak, mozgásnak természetes hozadéka, hogy a gyermek számos területen fog fejlődni! Mivel az átélteket nem csak eltáncoljuk, hanem le is rajzoljuk, az önkifejezés más csatornáit is megnyílnak.
Az alkotó folyamat már önmagában is személyiség-, tehetség- és kreativitásfejlesztő hatású.

Ami fejlődhet, változhat tehát:
  • a mozgáskoordináció, 
  • a szenzomotoros érzékenység, 
  • a gyermek társas viselkedése, önbizalma, konfliktus feldolgozó képessége
  • testtudat
  • az írás-olvasás készség
  • absztrakciós készség  
  • nagymozgások
  • egyensúly
  • finommotorika
  • testséma
  • verbális kifejezőkészség
  • térpercepció
  • keresztcsatornák.
A fenti lista természetesen nem teljes körű, illetve garancia sincs arra, hogy a felsoroltak mind változni fognak. A gyerekek is különböznek, valakinek a gyerektánc, másnak a hipp-hopp, harmadiknak a karate, vagy néptánc való.
A foglalkozás nem egy-egy készség, vagy képesség fejlesztésére koncentrál, hanem komplex módon fejleszti a gyereket úgy, hogy eközben a gyermek átéli a játék és alkotás örömét is.

Kinek javasoljuk?

Minden kisgyermek számára, aki
  • szeretne önfeledten mozogni, táncolni,
  • mesét szőni és eltáncolni, és/vagy
  • (túl)mozgékony, és/vagy
  • csendes, bátortalan és/vagy
  • kreatív, és/vagy
  • kudarcot nehezen feldolgozó, és/vagy
  • ha otthon épp nehéz idők járnak a családra és/vagy
  • semelyik, csak szeretné jól érezni magát közösen egy támogató társaságban
  • vagy szeretne később komolyabban a tánccal foglalkozni.
info@tancter.hu


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...