Komplex művészetterápia alkalmazása ASD-s fiataloknál
A program az FOF2014/22 sz. „Fogyatékos személyek helyi, regionális és országos szervezeteinek működési és szakmai programjainak támogatása 2014” című pályázat keretében valósul meg.
A program az FOF2014/22 sz. „Fogyatékos személyek helyi, regionális és országos szervezeteinek működési és szakmai programjainak támogatása 2014” című pályázat keretében valósul meg.
ASD kvíz, táncterápia és művészetterápia
ASD-kvíz Farkas János vezetésével (asszisztens: S. Gabi ; Sz. Mariann)
Tánc- és mozgásterápia: Salz Gabriella vezetésével (asszisztens: Sz. Mariann)
Képzőművészet-terápia Sztipanov Mariannal (asszisztens: Salz Gabi)
ASD-kvíz Farkas János vezetésével (asszisztens: S. Gabi ; Sz. Mariann)
Tánc- és mozgásterápia: Salz Gabriella vezetésével (asszisztens: Sz. Mariann)
Képzőművészet-terápia Sztipanov Mariannal (asszisztens: Salz Gabi)
Az ASD kvíz alkalmazkodik a
művészetterápiához abban, hogy autizmus specifikus módszer, vizuálisak és mérsékelten verbális; strukturált; konkrét instrukciók
segítették az eligazodást. Személyre szabott és „autizmus barát” jellegűek (pl.
számítógép képernyő terapeutával közös figyelése, nincs szemkontaktus
kényszer). Protetikus környezet; vizuális támogatás; tér és idő strukturálása;
ingerszegény környezet, rövid, tömör utasítások.
Az érzelemfejlesztés
specifikus, intenzív, folyamatos készségfejlesztéssel egészült ki, emiatt hatásosabb. A terápia során a kifejezőerő tágabb
spektrumban többre képes, ha az adott készségek a kifejezés megnyilvánulásához
egyre fejlettebbek. Az autizmus a kapcsolatok szélsőséges
beszűküléséhez vezethet, célunk
volt ezen beszűkült állapot
óvatos megnyitása a külvilág és egymás felé. A probléma lélektani hátterének megállapításában, azok feldolgozásában,
a személyiség egységessé válásában hatott a terápia.
A terápiás keretek között az érzelem
megértésének segítése a művészetterápia folyamatának fontos hatótényezője a
páciens-terapeuta között kialakuló kapcsolat. Ez a kapcsolat folyamatosan
alakult, változott a terápiás folyamat során. A terápiás
kapcsolatban az élmények megtarthatóak
és kifejezhetőek lettek. A mozgásos órán alkalmazott egymást
érintő technikákat, ritmikus mozdulatok imaginációval egészülnek ki, melyben
valamilyen formát, építményt, szobrot, képzőművészeti alkotást képzeletbeli
eszközökkel táncelemek mellett készítünk el.
Nem
a produktumon van a hangsúly, hanem az együttműködésen. A produktum az önreflexió
eszköze.
A terápiás helyzetben átélt
élmények, önkifejezési, döntéshozási, indulatkezelési, konfliktuskezelési
stratégiák megerősödésével az életminőség javítása és a terápián belüli és
kívüli területeken egyaránt az önálló döntések meghozatala volt a célunk. A testtudati munkán keresztül a
saját test megélésének, az én-tudat fejlődésének elősegítése, a mozgásos
improvizáción keresztül az új lehetőségek keresése, a kreativitás és rugalmas
viselkedésszervezés valósult meg. A
verbális, beszélgető körök az önreflexióra, és a kapott észrevételek
beépítésére, valamint az egymásra való odafigyelésre, reagálásra egyaránt teret adtak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése