2017. április 10., hétfő

A játék több mint szórakozás


Játék, mint evoluciós szükséglet


Miért fontos a játék? Valóban olyan fontos a játék?
Minek játszunk? Hogyan lehet jól játszani? Mi köze van a játéknak a szabadsághoz, kreativitáshoz?

Többen kutatták már a játék fontosságát. Stuart Brown, neuróbiológus, a bűnelkövetők, sorozatgyilkosok személyiségét vizsgálta és a mély feltárásból arra a következtetésre jutott, hogy sokan közülük nem tudott játszani az arra érzékeny életszakaszában. A játék megvonása tehát a személyiségstruktúrában-, és fejlődésben is sérüléshez vezethet.
 


A játék olyan mélyen belénk vésődött evolúciós szükséglet, mely erőteljesebb, mint a nemi identitás.


A fejlettebb élőlények alapszükséglete a játék, ami szükséges a túléléshez,  a komplexebb problémamegoldó készség fejlődéséhez. 

Játék nélkül nincs szabadság. szabadság nélkül nincs játék, ahogy művészet sem.


Játék kell az életben maradáshoz!


Egy patkányokkal végzett kísérlet bizonyítja, mennyire mély evoluciós szükséglet a játék. A patkányokat két csoportra osztották. Az egyik csoportot hagyták játszani, a másikat nem.

Majd egy macskát engedtek közéjük. A patkányok, ahogy megérezték a macska szagot, mind elbújtak, egytől egyig. Igen ám, de azok a patkányok, akiket nem hagytak játszani, nem merészkedtek elő, ott maradtak a búvóhelyükön és mind elpusztultak!!

Azok a patkányok, akiket hagytak játszani, lassan előbújtak, elkezdték feltérképezni a terepet. Túléltek! Míg a nem játszó patkányok elpusztultak.

Mondhatjuk, hogy nade mi közünk van nekünk a patkányokhoz? Köszönjük szépen. Az az igazság, hogy még ha ki is kérjük magunknak ezt a szemtelen hasonlítgatást, agyunk mégis sokban hasonlít az övékhez. 

Az agyuk (ahogy az emberi agy is)  részben elsorvad pl., ha nem játszhatunk egy bizonyos életkorban.


Játék és innováció


A kreativitást igénylő szakmákban, ahol valami újat, nem mindennapit, eredetit szeretnének létrehozni, játszótérhez hasonló teret próbálnak imitálni. Jó példa erre a csúszda, a színes falak, a csocsó asztal és egyéb játékra serkentő eszközök, design elemek.




Google iroda Zürichben
további képek: http://realista.hu/news/details/130695


Aweber iroda

A tudósok a kézzel való gondolkozás fontosságára is felhívják a figyelmet.

Amerikában olyan területekre, ahol komoly tudományos munkát kell végezni, ahol szükség van komplex gondolkodásra és problémamegoldó képességre, nem vesznek fel valakit, ha "csupán" "summa cum laude" végzettsége van, bárhonnan is jön az illető. Fontosnak tartják, hogy milyen a kézügyessége, oldott-e meg valaha kézzel feladatokat. Gondolkodott-e kézzel?

A kéz és az agy kapcsolata fontosságára hívják föl a figyelmet, az agy serkenti a kezet, a kéz az agyat, ez oda-vissza kapcsolat.



Semmi sem tudja úgy beindítani az agyat, mint a játék. Izgatni kezdi a kisagyat, majd a homloklebenyt, segíti a memória működését.

Ezért tisztelni kell a játékot, felnőtt korban is!
Pláne gyerekeknél!
Nincs jobb és hatásosabb, mint játszva tanulni!!

 


Gyerek - játék?

Ugyanakkor csak biztonságos közegben lehet igazán jól játszani, ha a résztvevők ismerik és elfogadják a szabályokat.
Megfigyelhetjük a gyermekeknél is, ha biztonságos közegben vannak, sokkal szívesebben és belemerültebben játszanak, akár egyedül is.


Bizalom kell a játékhoz, bizalom kell a kreativitáshoz is.  A játék ugyanakkor komoly dolog, melynek szabályai és keretei vannak.


Mi köze van a játéknak a művészethez és az alkotáshoz?


 


 Az alkotás is egy játék, ahol számos lehetőség közül válogatunk, kísérletezünk a mozdulatokkal, a színekkel, formákkal. A lehetőségek száma korlátlan, ahogy a megoldásoké is. Így a művészetnek, alkotásnak  is egyfajta játék.

Gyerektánc, táncterápia és játék



Hasonlóképpen, egy gyerektánc, vagy táncterápia, gyerekdráma csoporton is számtalan interakcióra van lehetőség. A testi találkozások, az egymásra hangolódás nem csak a testet mozgatják meg, hanem az elmét is, a gyerekek játszanak a különböző találkozásokkal, játszanak egymással, számtalan helyzetet és találkozást élnek át.

A gyermek átéli, hogy lehet találkozni a földön hemperegve, a levegőbe szökkenve, illetve a fantázia terében különböző álatok és egyéb lények bőrébe bújva.
Létrejön egy tér, egy "mintha tér", melyben a játékosság és az önkifejezés a szabadság élményével párosul.

Így segít a szabadon mozgó test a szabadon mozgó elme megéléséhez. A szabadság pedig együtt jár az alkotó folyamatok, az önkifejezés és nem utolsó sorban a kreativitás fejlődésével.

Próbacselekvések sorozatán át, a gyermek megtanulja, hogy a megoldások száma kimeríthetetlen, ahogy azt is, hogy nincs jó és rossz megoldás. Tapasztalatot szerez arról is, hogy nem lehet hibázni, bátran indulhat bármely irányba, egészen addig, amíg magát, vagy másokat nem veszélyeztet.
 

 A szabadság tanulása és megélése, a játékosság lehetősége és megerősítése egyre nagyobb önbizalomhoz és önkifejező készséghez segít, ami együtt jár a kreatív struktúrák és készségek fejlődésével.




Felhasznált irodalom:

http://www.ted.com/talks/stuart_brown_says_play_is_more_than_fun_it_s_vital#t-271194
http://napekszer.hu/cikkek/a-kreativitas-pszichologiaja/
Mark Solmes előadása: Játék és művészet
http://www.upd.unibe.ch/research/symposien/HA18/herbstakademie_program_2015_online.pdf


képek: 

https://officesnapshots.com/photos/43633/
https://www.buzzfeed.com/ariellecalderon/places-where-youd-rather-be-working-right-now?utm_term=.xj5a93qLqd#.cn6N2BdYdO
http://www.interiordesign.net/slideshows/detail/9395-were-all-connected/
http://500more.com/gamification-healthcare-good-bad-ugly/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...